Każdy, kto kiedykolwiek przeprowadzał generalny remont w swoim domu lub stanął przed koniecznością rozbiórki starego budynku na działce, wie, że jednym z większych wyzwań jest zalegający gruz i odpady poremontowe. Jak można w łatwy sposób pozbyć się gruzu i odpadów po tak dużym przedsięwzięciu bez łamania przepisów i z troską o środowisko naturalne? Istnieje kilka możliwości, z których możemy skorzystać, aby oczyścić teren zgodnie z prawem, nie narażając się na kary do 5000 złotych. Skorzystanie z usług firmy oferującej wywóz, samodzielny transport, a może ponowne wykorzystanie? Sprawdź, który ze sposobów, jakie podpowiadamy, sprawdzi się w Twoim przypadku.
- 1. Wywóz gruzu po remoncie – najlepszym rozwiązaniem jest wynajęcie kontenera
- 2. Co, jeśli nie mam miejsca na kontener na gruz?
- 3. Nie dźwigaj – zamów firmę wywożącą gruz
- 4. Jak kształtują się koszty?
- 5. Gdzie można samodzielnie pozbyć się gruzu budowlanego?
- 6. Sposoby na ponowne wykorzystanie gruzu
Wywóz gruzu po remoncie – najlepszym rozwiązaniem jest wynajęcie kontenera
Najprostszym sposobem, aby pozbyć się gruzu i odpadów po remoncie jest skorzystanie z usług firmy oferującej wynajem kontenerów. Dzięki temu unikniemy problemów z transportem, a także nie narazimy się na kary finansowe za nielegalne składowanie. Profesjonalna firma posiada wszelkie niezbędne pozwolenia, certyfikaty, a także umowy z zakładami utylizacji, które są w stanie odzyskać surowce wtórne po przeróbce mechanicznej na kruszywo. W zależności od ilości gruzu mamy do wyboru wielkość kontenera od 1 do 40 m3.
Możemy zamówić kontener na gruz pod wskazany adres na konkretny dzień i umówić się na odbiór w danym terminie. Zazwyczaj możliwe jest elastyczne umówienie się na potrzebną ilość dni. W ten sposób mamy pewność, że odpady budowlane zostaną poddane odpowiedniej segregacji i recyklingowi. Wynajęcie kontenera na gruz to ekologiczne rozwiązanie, które pozwala na ponowne wykorzystanie wyrzuconego gruzu. Firmy specjalizujące się w wywozie odpadów poremontowych działają na terenie całego kraju i z łatwością znajdziesz je w swojej okolicy. To najlepsze rozwiązanie jeśli generujesz dużą ilość gruzu w krótkim czasie. Pamiętaj, że nie w każdym kontenerze możesz mieszać gruz z innymi odpadami. Wszystko zależy od tego czy zamówiłeś kontener na zmieszane odpady budowlane, czy na czysty gruz.
Co, jeśli nie mam miejsca na kontener na gruz?
W przypadku kiedy chcemy pozbyć się gruzu po remoncie mieszkania i nie dysponujemy miejscem na podstawienie kontenera lub ilość naszych odpadów jest mniejsza, warto skorzystać z innego rozwiązania. Zamiast kontenera możemy wynająć specjalnej worki na gruz big bag, które są wykonane z wytrzymałego materiału – polipropylenu. Worki są w stanie pomieścić nawet 2 tony odpadów, czyli tyle, co mały kontener. Big bagi są bardzo poręcznie i możemy w nich umieścić odpady takie jak tynk, ceramika, kafle, czy szkło. Worki typu big bag przydadzą się nie tylko w czasie remontu, ale także sprzątania w piwnicy, czy przy pracach ogrodowych. Po zapełnieniu worki zostają wywiezione przez firmę oferującą wynajem kontenerów na odpady do miejsc, gdzie z gruzu zostaną odzyskane surowce wtórne. Jest to więc kolejny sposób na to, jak legalnie pozbyć się odpadów po remoncie mieszkania lub domu. Istnieje również możliwość zakupienia takich worków w sklepie budowlanym, a po ich zapełnieniu zamówienie firmy, która zajmuje się ich wywozem.
Nie dźwigaj – zamów firmę wywożącą gruz
Nie masz czasu lub z różnych powodów nie możesz dźwigać, albo chcesz pomóc starszej osobie w rodzinie z wywiezieniem gruzu? Możesz zamówić specjalną firmę, która specjalizuje się w zabieraniu gruzu. Takie ekipy często zajmują się również wywozem odpadów wielkogabarytowych takich jak meble. Jak przygotować gruz? Możesz go zapakować w 70 litrowe worki – mogą one być zapełnione do 2/3 pojemności tak aby nie sprawiały problemu z podnoszeniem – lub umówić się na wywiezienie gruzu, który leży luzem – po skuwaniu podłogi lub rozbiorze ścianki. Gruz leżący luzem będzie wymagał indywidualnej wyceny. Trzeba pamiętać, że w tym przypadku płacimy za transport, utylizację oraz wyniesienie oraz, że limit na jeden transport wynosi 2 tony.
Jak kształtują się koszty?
Wynajęcie kontenera na gruz 4-5m3 |
550-1100 zł – w cenie przywiezienie, odbiór, utylizacja i wynajem na okres do 7 dni |
Wynajęcie kontenera na gruz ok 2m3 |
300-600 zł – w cenie dostawa, wynajem na okres najczęściej 7 dni, odbiór i utylizacja worek na gruz 1m3 |
Worek na gruz 1m3 |
250-350zł – kwota obejmuje dostawę i odbiór worka z gruzem |
Wywóz z wyniesieniem |
koszt w granicach 25-35 zł za worek typu 70L – cena obejmuje wywóz i wyniesienie worków z mieszkania |
Gdzie można samodzielnie pozbyć się gruzu budowlanego?
Musimy mieć świadomość tego, że gruzu i odpadów pobudowlanych powstałych w czasie prac remontowych nie wolno wyrzucać do śmietnika komunalnego ani tym bardziej wywozić na pola, łąki czy do lasu. Wywóz śmieci na polanę lub do rzeki będzie skutkował surowymi karami do 5000 złotych, a nawet pozbawieniem wolności. Z kolei za wyrzucanie odpadów do osiedlowych kontenerów grożą kary od wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni. Nielegalne jest również składowanie gruzu na działce. Zgodnie z prawem za wyhenerowane odpady odpowiedzialny jest ich wytwórca. Jeśli mamy taką możliwość, możemy wywieźć gruz powstały w trakcie remontu do punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych lub na specjalne składowisko. Najlepiej jednak upewnić się wcześniej czy dany punkt przyjmuje gruz. Wszystko zależy od ustaleń samorządów lokalnych. W PSZOK-u odpady zostaną poddane recyklingowi bez narażania środowiska naturalnego na degradację. Warto wiedzieć o tym, że w niektórych miastach możliwe jest zamówienie worków na gruz w ramach opłaty za comiesięczne odpady. Jest to najprostsze rozwiązanie, które nie generuje dodatkowych kosztów.
W przypadku, kiedy mamy budynek do rozbiórki, warto zamówić specjalistyczną firmę zajmującą się kompleksowo takimi zadaniami od samej rozbiórki przez posprzątanie do wywiezienia śmieci z prac budowlanych. W ten sposób oddelegujemy całe zadanie i z łatwością oczyścimy teren na działce, przygotowując go pod nowy budynek.
Sposoby na ponowne wykorzystanie gruzu
Warto pamiętać o tym, że gruz pobudowlany może zostać wykorzystany ponownie. Być może wcale nie musisz się go pozbywać, jeśli przeanalizujesz kilka kwestii. Gruz betonowy można użyć jako kruszywo, aby utwardzić takie powierzchnie jak podjazdy do posesji, chodniki, czy ścieżki w ogródku. Beton i cegła doskonale nadadzą się pod kostkę brukową. Gruz ceglany oraz gruz ceramiczny można również wykorzystać jako dekoracje naścienne. Limit dla osób prywatnych bez pozwolenia to 200 kg na metr kwadratowy. Co więcej, projektanci ogrodów wykorzystują kruszywo do tworzenia elementów małej architektury, profilowania skalniaków, czy zniwelowania terenu. Być może ktoś w okolicy szuka gruzu do wykorzystania w ogrodzie lub pod budowę nowego obiektu, wtedy będziemy mogli mu pomóc, samemu pozbywając się odpadów.
Dobrym pomysłem jest wystawienie ogłoszenia w Internecie lub na grupach na Facebooku i oddanie gruzu za darmo komuś, kto zorganizuje transport. Na szczęście zgodnie z prawem możemy przekazać gruz osobie fizycznej. Najlepiej popytać wśród lokalnej społeczności lub sąsiadów, czy ktoś nie planuje w najbliższej przyszłości budowy lub aranżacji ogrodu i umówić się na przekazanie gruzu. W ten sposób unikniemy kosztów za wynajem kontenera. Będziemy nie tylko ekologiczni, ale i ekonomiczni.